Jump to content

Tacksystem


Umberto
 Share

Recommended Posts

Ibland läser man inlägg som är finurliga, roliga eller bara bra på något annat sätt. Man skulle gärna visa sin uppskattning till skribenten men gör det inte, kanske för att någon annan redan har gjort det eller för att det känns spammigt att bara skriva ett "Hahaha!" eller liknande. Ett typiskt exempel är att kommentera i humortråden.

Därför tycker jag att det borde införas ett "uppskattningsystem"/tacksystem i likhet med de som används på vissa andra forum. Det går helt enkelt ut på att det vid varje inlägg finns en liten knapp (t.ex. en tummenupp-symbol) där man kan klicka för att visa att man gillar inlägget.

Här är ett dåligt exempel på vad jag menar. (Tog första bästa jag hittade i göögle).

What say Ye?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej.

Youtube-kommentarerna är bara jobbiga med sina + och -, skulle vi införa det skulle det bara bli jobbigt. Däremot kan man ha det lite mer diskret så att en tummen upp-symbol finns på ens profil, så man på nåt sätt kan se i ett register av nåt slag utan att varje tråd ska vara sönderfulad med en massa plus och minus. Är det en sån ruta som i din länk är jag vansinnigt mycket emot det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt vitsen, om någon sagt något smart kan man väl skicka ett pm.

Det ligger väl nån status i det också; den mest hjälpsamme/roligaste/bästa postaren får många tack som sen syns i listan över 20 mest "tackade". Postcount fast med kvalitet, om det inte missbrukas.

Fast jag tycker ändå det blir för jobbigt och framförallt onödigt - hur mycket glädje kommer vi egentligen ha av den funktionen när den första "oj, vad kul!"-reaktionen lagt sig? Mycket händer under den första tiden men sen blir det bara en funktion i mängden som ingen bryr sig om. Profilkommentarer finns ju?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Förstår inte riktigt vitsen, om någon sagt något smart kan man väl skicka ett pm.

Känns väldigt overkill att skicka ett PM om någon har postat nåt kul i t.ex. humortråden, samtidigt tar det, åtminstone för mig, emot att posta "Hahaha"-inlägg. Iofs gör jag det ändå ibland men det känns spammigt.

Det ligger väl nån status i det också; den mest hjälpsamme/roligaste/bästa postaren får många tack som sen syns i listan över 20 mest "tackade". Postcount fast med kvalitet, om det inte missbrukas.

Fast jag tycker ändå det blir för jobbigt och framförallt onödigt - hur mycket glädje kommer vi egentligen ha av den funktionen när den första "oj, vad kul!"-reaktionen lagt sig? Mycket händer under den första tiden men sen blir det bara en funktion i mängden som ingen bryr sig om. Profilkommentarer finns ju?

Någon "lista" behöver naturligtvis inte finnas.

Det händer relativt ofta, iaf för mig, att jag läser nåt roligt och skulle vilja visa uppskattning till den som skrivit det men gör det inte eftersom det känns spammigt och tillför inget till diskussionerna. Jag tycker ett tacksystem skulle vara en bra kompromiss.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag tycker att det känns direkt som något jag har saknat.

Men å andra sidan skulle det vara en skön funktion som knappast kan vara i vägen för någon, så varför inte?

jag känner att det kommer bli ett kukmätarsystem eller liknade.

Skulle fungera bra om bara den som skrivit posten såg detta och att antalet tackar inte räknas. Kanske får man slänga med en liten kommentar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag känner att det kommer bli ett kukmätarsystem eller liknade.

Skulle fungera bra om bara den som skrivit posten såg detta och att antalet tackar inte räknas. Kanske får man slänga med en liten kommentar?

Nej

Vad skulle det skada om alla såg att någon fått ett antal tack? Själva tanken med systemet var ju att kunna säga "Bra jobbat" utan att behöva säga det. Dvs. i lägen då man inte har någon kommentar att ge. "bra post!111" känns onödigt, då det var att säga just det som var anledningen med att ge honom plus fattar han nog det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Nej

Vad skulle det skada om alla såg att någon fått ett antal tack? Själva tanken med systemet var ju att kunna säga "Bra jobbat" utan att behöva säga det. Dvs. i lägen då man inte har någon kommentar att ge. "bra post!111" känns onödigt, då det var att säga just det som var anledningen med att ge honom plus fattar han nog det själv.

Ja men det umberto menar på är att om 3-4 före honnom redan sagt detta tjäner han att de redan sagt allting som behöver sägas.

Exakt. Skriver Pico ett roligt inlägg och 3 personer skriver

HAHAHA! :):P

känns det, som sagt, väldigt onödigt och spammigt att JAG gör det. Samtidigt vill jag kunna visa uppskattning och ge beröm.

Ett tacksystem skulle alltså minska antalet spammiga enradsinlägg och SAMTIDIGT ge lite uppskattning till dem som skriver bra inlägg. Med andra ord: Två WTC-torn med ett jetplan! :confused:

Praktexempel på var tacksystemet skulle vara perfekt är i humortråden och i musiktipstråden. Många personer postar länkar till roliga klipp respektive låtar utan att få någon respons. Det är min uppfattning att det helt enkelt beror på att folk dels inte orkar kommentera, och dels tycker det är spammigt och onödigt med korta kommentarer. Ett tacksystem skulle vara mycket praktiskt! :sick:

Skulle ett tacksystem göra forumet SÄMRE?

Svar:

Nej.

:doh:

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det är en helkul idé. Skulle dock vilja att det är uppbyggt på samma sätt som man kollar vilka som har skrivit hur många som har skrivit i en speciell tråd. Alltså, en liten ruta som ploppar upp om man trycker på t.ex en text där det står hur många som har tackat eller en tumme upp och en siffra på hur många som tackat. Nåväl, blev lite grötigt, kan visa med bilder senare om ni inte förstår hur jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det är en helkul idé. Skulle dock vilja att det är uppbyggt på samma sätt som man kollar vilka som har skrivit hur många som har skrivit i en speciell tråd. Alltså, en liten ruta som ploppar upp om man trycker på t.ex en text där det står hur många som har tackat eller en tumme upp och en siffra på hur många som tackat. Nåväl, blev lite grötigt, kan visa med bilder senare om ni inte förstår hur jag menar.

Typ såhär?:

20080511_203617_lajjan_1007271_0.png

*klickar på "Tack"*

20080511_203647_lajjan2_1007271_1.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon mening med negativa kommentarer, alltså en tumme ner?

varför ska ens andra medlemmar se hur många som tackat en post?

Läs föregående inlägg extra noggrant så förstår du nog. Negative kommentarer kan vara att du inte gillar låten eller 'den roliga videon' och då visar du det genom att klicka på tummen ner eller 'nej tack'.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...