Jump to content

Problem vid uppspelning av HD-material


Curly
 Share

Recommended Posts

Jag upplever stora problem vid uppspelning av en långfilm i .mkv-format (x264, 1080p), filmen ligger på drygt 9,8 GB. I MPlayer hackar bilden, inget jätteallvarligt så att den visar en bild var femte sekund, men det är jobbigt till den grad att det inte går att kolla på det utan att få spader. Efter införskaffande av diverse codecs kunde WMP, Zoom Player och VLC spela upp .mkv x264-material också, de har dock ett annat problem, ljudet ligger långt före bilden efter första scenen och det beter sig allmänt udda och förvrängs kortare stunder. Har även testat ett Heroesavsnitt i 1080p (x264 återigen) och det är samma problem, om än lite mindre allvarliga. Bror kan utan problem spela upp Hereosavsnittet (C2D E6750). 720p/1080i i .avi-format har jag inga problem att spela upp.

Datorn är följande:

Processor: Intel Core2Duo E6300 (1,86GHz)

Moderkort: ASUS P5B

Minne: Corsair XMS2 XTREME (2X1GB)

Grafikkort: PowerColor Radeon X1950PRO 256MB EXTREME Edition

Hårddisk(ar): Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2

Ljudkort: Creative Soundblaster Audigy 2

Processorn ska inte ha några problem att avkoda materialet, CPU-load vid uppspelning är ungefär 50 %. Grafikkortet verkar inte vilja ta del av avkodningen, vet inte om jag har mjukvara som stöder hårdvaruavkodning eller om grafikkortet ens kan avkoda detta material. Någon med marginellt sämre processor hade ~25 % CPU-load för att hans grafikkort hjälpte till med avkodningen.

Programvaran/codecs jag har är:

Combined Community Codec Pack (CCCP Project)

ffdshow

Haali Media Splitter

MatroskaSplitter

MPlayer

Media Player Classic

VLC

Zoom Player

Core AVC (avinstallerat för det gjorde ingen skillnad)

Någon som vet hur jag ska kunna spela upp materialet laggfritt? Har läst på flera ställen och installerat det mesta jag kommit över utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

50% CPU-användning är ju 100% av ena kärnan, så det kan kanske vara processorn som inte riktigt hänger med. Det finns ju flertrådiga videoavkodare, jag är dock osäker på vad dom heter.

Grafikkortet tror jag inte stöder hårdvaruavkodning, det är först Geforce 8800-korten och Radeon HD-korten som har stöd för sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något sätt måste det ju finnas för att spela upp filmen (och annat liknande material), filmtrailer i 1080p från Apple.com är inga som helst problem. Men det är väl x264/H264 som är svåravkodat. Hårdvaruavkodning tycks stödjas genom ATI:s AVIVO, men jag vet ingen spelare förutom PowerDVD 7 (som inte kan spela upp .mkv) som kan ta hjälp av AVIVO. Har hållt på att krångla hur mycket som helst idag utan framgång.

MPlayer säger "Error while decoding frame!" vid mer händelserika scener, den väljer FFmpeg H.264 som codec.. om det nu gör någon vettigare.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick det att funka i MPC efter jag läst den där tråden mer noggrant, hade alltså läst förut. Tack för att du fick mig in på den igen. Dock så förblir CPU-loaden ~50-55 %, så det verkar inte som grafikkortet avkodar, jag vet inte, jag bryr mig inte heller, fick äntligen se klart Hot Fuzz relativt laggfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...