Jump to content

Playstation Portable


VickeX
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag sökte lite och fann ingen officiell tråd där man kunde ta allting om PSP. Endast några trådar där personer frågar om dem skulle köpa en osv.

Så jag tänkte starta topicen för alla PSP ägare.

Allting om PSP tas här.

Meny:

---

Firmware och Homebrew:

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med 1.5 kan du uppgradera till 3.03OE-A som tillåter emulering av ISOs direkt i XMB, bäst är ändå att man kan konvertera eller ladda hem ISOs till PS1, som jag gör väldigt mycket just nu.

Diablo, Crash Bandicoot och MGS1 är bara en handfull av de som jag kör :o .

Det är otroligt simpelt eftersom att det är ett custom firmware och inga externa program behövs för att komma åt kernel access osv direkt i XMB, man kan köra ALLT direkt genom XMB utan krångel.

Det är relativt farligt att nedgradera/uppgradera till custom firmwares osv, men det är det värt, för utan custom firmware/liknande så suger PSP, rörde inte min på ett halvår.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läst någonting om att en bokstav ska ha betydelse.

På min låda står det såhär:

-----------------------

PSP-1004

220-240V

SS259 K

-----------------------

||||||||||||||||||

||||||||||||||||||

Streckkod...

Och i PSPmenyn på game vid UMDikonen står det PSP Updrate ver 2.81.

Henkibojjj verkar kunna allt om det här. Han kanske kan hjälpa mig lite granna.

-

Om man ska spara spel-sparfiler från PSP'n till datorn. Vad ska man göra då? Ska man spara hela mappen ULESsiffror eller bara det som är i den?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med lådsiffrorna är mer innan man ska köpa PSPn.

Gå till Settings->System Settings->System Information så ser du vilken version din PSP har.

Man kan max nedgradera 2.8 i dagsläget, inklusive moderkortstypen TA-082.

Du ska spara hela ULEmappen.

Jag vill mäta min kunskap om PSP med Henkibojj :o, har varit med i homebrewscenen sen det började från första början.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med lådsiffrorna är mer innan man ska köpa PSPn.

Gå till Settings->System Settings->System Information så ser du vilken version din PSP har.

Man kan max nedgradera 2.8 i dagsläget, inklusive moderkortstypen TA-082.

Du ska spara hela ULEmappen.

Jag vill mäta min kunskap om PSP med Henkibojj :o, har varit med i homebrewscenen sen det började från första början.

Men om jag har 2.8........1 (:blink:) då? :'(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Synd, men det är bara att hålla tummarna och vänta några veckor, det är det enda dark_alex gör på dagarna ungefär.

Men vad du än gör, uppgradera INTE.

Det går inte att uppgradera... Testade tidigare, råkade dubbelklicka när jag skulle uppdatera för att kunna spela VCS.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att uppgradera... Testade tidigare, råkade dubbelklicka när jag skulle uppdatera för att kunna spela VCS.

... :o, det är inte bara från UMD-skivor man kan uppgradera, det finns upp till 3.03.

Du borde verkligen läsa på lite om homebrew och allmänt om PSPn om du ska ge dig in i det här, tips:

www.pspupdates.qj.net

www.psp-hacks.com

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wheey, tråden för mig! :lol:

För sparfilsfrågan: Hela mappen gäller. :o

För bokstavsfrågan: Länk. Bokstaven K betyder att du hade 2.71, stämmer det?

Jag har gjort tolv bakgrundsbilder av forumiternas favoriter bland mina SA-screenshots. Öppna bilden i Photo-menyn, tryck triangel, gå till "Set as Wallpaper" och tryck X.

Del 1

Del 2

Plus denna som kom i efterhand. Håll in fyrkant och dra med analoga plattan för att zooma, och panorera med plattan (utan att hålla in knappar) till den vy du vill ha. Sen trycker du triangel och går till "Set as Wallpaper", välj Yes.

Minneskort: Prova ELFA! 2 gigabyte för 560 kr! Jag köpte mitt 1Gb-kort i maj, och då kostade det 520 kr. Så jag säger att du köper 2 gig direkt, det är värt det. :blink: Jag letar fyragigskort, men de är fortfarande snuskigt dyra så jag väntar.

För väldigt många frågor finns denna FAQ, den är skitbra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wheey, tråden för mig! :blink:

För bokstavsfrågan: Länk. Bokstaven K betyder att du hade 2.71, stämmer det?

Jo. Synd bara att jag ville spela på direkten och inte tänkte tillräckligt mycket. Men jag lär nog överleva med att spela VCS tills han klurat ut hur man nergraderar 2.81.

Minneskort: Prova ELFA! 2 gigabyte för 560 kr! Jag köpte mitt 1Gb-kort i maj, och då kostade det 520 kr. Så jag säger att du köper 2 gig direkt, det är värt det. :o Jag letar fyragigskort, men de är fortfarande snuskigt dyra så jag väntar.

Jävlar. Jag som tänkt mig att ett engigs minneskort skulle kosta 700kr+.

Tack så mycket. Det blir att sälja min Sony Ericsson K300i för 800spänn. Nästan oanvänd. Någon som vill köpa? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns även en hårddisk på 4 GB som ska kosta mindre än ett 4 GB-kort. Vet dock inte om den finns i Sverige.

För den som laddar ned mycket till sin PSP och använder den till multimedia, man Memory Stick Duos vara en dryg utgift. Det har den ickelicensierade utvecklaren Datel insett och därför har man tagit fram en fyra gigabyte stor hårddisk som med hjälp av en kabel kopplas in där minneskorten annars ska sitta. Hårddisken fästs smidigt på undersidan av PSP:n och eftersom den lurar enheten att den är ett minneskort behövs ingen form att installation eller liknande, bara att uta och köra.Detta är en annons:

Priset per megabyte blir drygt en tredjedel jämfört med att köpa Memory Stick Duo. Om några dagar ska den enligt Datel gå att finna hos välsorterade spelbutiker och säljs i paket tillsammans med Datels värstingbatteri som ger PSP:n en speltid på runt tio timmar.

http://www.gamereactor.se/nyheter/5307/H%E...abyte+till+PSP/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mer än PSPn själv, alltså. Trevligt. Förresten har redan Sandisk gjort en åttagigare, men vad priset på den är vet jag inte.

Vet nån vad det allra första homebrewprogrammet var? När kom det?

Radiuz: Den finns i Sverige, men drar så mycket batteri att man måste koppla på en feting på andra sidan PSPn också. Resultat: En 7-8 cm tock PSP på mer än ett halvkilo. Great.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen då japanerna körde på 1.0 och någon snubbe gjorde ett första test med Hello World, min kompis hade 1.0 native (importerad), vet att han körde tidiga betor av emulatorer.

Ok, du vet inte vad det första spelet/applikationen var då? :(

Hur menar du, förresten, "med från början"? Jag köpte min när Brown Ale just släppts, i februari 06. Det var rätt jobbigt att starta GTA varje gång, må jag säga :wub: Men det är OE-B som gäller om en vecka, kanske.

Hur tankar man film med RSS? Det ska tydligen vara nyheten i 2.80, men man kan inte strömma utan bara ladda ned? B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan faktiskt tyvärr säga att jag pinsamt nog har slarvat bort min PSP. Kan ärligt säga att jag inte har den blekaste aning om var den är, har inte sett den på flera månader. Jag misstänker att jag på något sätt har tappat den på bussen, men dom hade den inte på busscentralens hittegodsavdelning så någon kan mycket väl ha tagit den. Eller så ligger den bakom en soffa eller nått...börjar sakna den. Nu kan jag ju inte spela MGS: Portabke Ops :'(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...