Jump to content

Windows XP teman


Foo
 Share

Recommended Posts

Ja då kan jag väl gå igenom lite lätt hur man byter "tema" på XP.

För så kallade "Visual Styles" används antingen StyleXP eller UXtheme patcher.

StyleXP är lättast för den som är ny till allt vad "Visual Styles" heter och innebär, då det är ett lättanvänt program, till skillnad från UXtheme patchen som bara byter ut en fil i Windows som gör det möjligt att byta teman. Dock, så kostar StyleXP pengar, vilket UXtheme patchen inte gör, men det finns en trial på 30 dagar (eller så skaffar man det på ett annat sätt, vilket jag inte går igenom här).

Ladda ner olika Visual Styles kan man göra på till exempel Customize.org eller DeviantART, bara att bläddra efter "Visual Styles" - på Custo genom att kolla under "Shell Themes" och sen "XP Visual Styles" och på D'ART genom att gå in på "Browse" och sen välja "Customization" i Category och "Visual Styles" i Subcategory.

När man sedan fått hem sitt tema så lägger man det i X:\WINDOWS\Resources\Themes, och sedan letar efter det i antingen Egenskaper för bildskärm-> Utseende om man har UXtheme patchen eller i StyleXP-programmet om man använder det. Man kan även lägga till det genom StyleXP, kommer dock inte ihåg exakt vad det står eftersom jag inte har programmet längre, men det är inte så svårt att hitta. Eller, så kan man dubbelklicka direkt på temafilen så tas man direkt till Egenskaper för bildskärm och fliken Utseende.

Sen finns det även andra program som man kan använda för att förändra utseendet på sitt Windows XP, tex WindowBlinds eller LiteStep.

LiteStep är gratis (har jag för mig iallafall, var det när jag testade det), men är ganska svåranvänt för den som är ny till det, så det struntar jag i att gå igenom något mera här.

WindowBlinds kostar pengar, men finns trial där med. Programmet är väldigt lättanvänt, och för att ladda ner teman går man tillväga på samma sätt som när man letar efter Visual Styles, bara det att man letar efter "WindowBlinds" istället för "Visual Styles". Programmet har även sedan version 5 stöd för genomskinliga teman, vilket Visual Styles saknar. Att installera teman till WindowBlinds är enkelt, bara att dubbelklicka på filen så öppnas programmet eller så kommer det någon liten informationsbubbla bredvid klockan i system tray om att nytt tema är installerat och att man bara behöver klicka på bubblan så laddas det.

Är det något mera som undras så är det bara att fråga! :shifty:

Redigerad av Tiger
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men finns det inget program som är HELT gratis ch lagligt att ladda hem för att ända tema? :P

Det där första du sa, det funkade inte pga nåt i386 grejj :)

Funkade inte WindowBlinds?

Och nej, inget gratis program som tar hand om WindowBlinds-teman (.wba). Däremot finns det LiteStep för LiteStep-teman eller UXtheme patch för Visual Styles.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funkade inte WindowBlinds?

Och nej, inget gratis program som tar hand om WindowBlinds-teman (.wba). Däremot finns det LiteStep för LiteStep-teman eller UXtheme patch för Visual Styles.

aah, jag såg det, men LiteStep finns inte att ladda ner nånstans... :/

Har du MSN så adda mig IamDavej@hotmail.com så kan vi prata där, känns smidigare :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Lassekongo83 är fan grym på att göra XP-skin.. Använde hans krumilur-tema väldigt länge. :whistling:

Det är dock alltid HmmXP som kommer vara bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...