Jump to content

En liten fps guide..


Recommended Posts

Jag skriver denna lilla "guide" för de som är osäkra på de inställningar som finns i PC versionen av GTA San andreas.

Först ska ni veta:

Jag spelar GTA:SA på följande dator: AMD 1800+, Geforce 3 och 640mb RAM.

Mina inställningar:

Drawdistance: 10 "streck"

1024X768X32

Mipmapping: ON

Visual FX: Very High

Frame limiter: OFF

Anti Aliesing: 0 (av)

Minsta fps jag fick när jag test körde runt i staden var 19. Där har ni något att jämföra med.

Nu till inställningar:

Vi börjar med ljudinställningar (options - audo settings):

"RADIO EQ" och "RADIO AUTO-TUNE". Jag vet inte exakt vad dessa gör, men jag fick en boost på 2-3 fps när jag stängde av dessa. Jag har inte på något sätt märkt att ljudet blivit sämre. Stäng av dessa, får ni problem så sätt på de igen.

Nu till grafik (options - display settings):

"DRAW DISTANCE": Denna inställning bestämmer hur långt spelaren (du) kan se. En högre inställning ger dig längre sikt, men mindre fps (mera hack). Om ni vill ha maximal fps så sänk detta till det lägsta möjliga. Playstation 2 versionen av GTA:SA har en drawdistance som motsvarar fem streck på denna inställning (jag vet inte om detta är 100% korrekt.). Därför rekommenderar jag att du sätter detta på 5. Vill du istället se så långt det bara går så höj detta så högt det bara går.

"FRAME LIMITER": Denna inställning kapar fps:en vid 30. Du kommer alltså inte kunna få högre än 30 fps. Detta är bra då det gör så att spelet flyter likadant hela tiden. Men det finns ett problem, det tar lite prestanda att kapa fps:en. Har du en bra och stark dator som klarar att hålla över 30fps hela tiden, så gör detta ingenting. Men ligger din dator och kämpar mellan 25-35fps så kan denna inställning skada prestandan. Därför ska denna vara AV för mest fps.

"WIDESCREEN": Har du ingen widescreen skärm så ska denna inställning vara AV. Vet du inte om du har en så kan jag med 99% säkerhet säga att du inte har. Alltså: sätt denna på OFF.

"VISUAL QUALITY": Denna inställning påverkar prestandan enormt.

LOW: Denna inställning stänger av alla (nästan) skugger från objekt som hus och lyktstolpar. Det kan verka som om grafiken helt förstörs av detta, MEN på low kan grafiken jämföras med gta:3/gta:vicecity - alltså inte så stor förlust. Använd LOW om du har en seg dator och/eller spelet hackar.

MEDIUM: Det här aktiverar de flesta skugger och effekter som "heatwave" (som man ser under heta dagar, ingame.). Det här kostar dig ca. 10fps (jämfört med LOW). Skuggor på människor kommer alla att vara "runda och cirkulära".

HIGH: Precis som medium fast nu får den gubbe du styr (Carl heter han väl?) en s.k. dynamisk skugga - en skugga som ser ut som Carl och är verkligare.

VERY HIGH: Nu har alla människor i spelet "verkliga skuggor".

Som sagt, hackar spelet så använd inställningen "LOW". Ska du ha högre så rekommenderar jag "VERYHIGH", då jag inte märkte någon skillnad mellan de "verkliga" skuggorna, även om jag såg 6+ sånna på en gång. Alltså: skillnaden mellan "medium" och "very high" är, prestanda mässigt, inte så stor.

"MIPMAPPING": Denna inställning gör att övergången mellan texturer blir "smidigare". För bästa prestanda (utan någon större förlust i kvalite), sätt den på ON. Är den här inställningen "mindre blå" (och du inte kan ändra) så kan det bero på att du startat ett spel redan, stäng då av spelet och gå in i options direkt nästa gång du startar det.

EDIT: Efter lite noggrannare läsning har jag förstått något som inte gick med hjälp av GTA-SA's readme. Denna inställning gör övergången smidigare med texturer på längre avstånd. Och det gör den genom att SÄNKA upplösningen på texturerna. Därför ökar prestandan med denna inställning PÅ. Ber om ursäkt för mitt misstag.

"ANTI ALIESING": Gör att alla "trappsteg" på t.ex. takhus försvinner. Denna inställning är bland de mest krävande inställningar som finns i spel. Jag rekommenderar starkt att du stänger av detta för maximal prestanda. Testa först att spela i en högre upplösning. Har du ett bra grafikkort som t.ex. Geforce 6600GT eller högre så kan du testa köra med antialiesing på. Men även då ska du vara försiktig.

"RESOLUTION": Detta bestämmer i vilken upplösning spelet ska köras. Lägre upplösning ger högre fps (mera flyt). Jag rekommenderar 32bit i första hand. Spelen är gjorde för att köras i 32bit. Testa en upplösning på 800X600X32 och höj eller sänk sedan beroende på om det hackar eller ej. NOTERA: Under mina tester så förlorade jag bara ca. 2 fps när jag gick från 640X480X16 till 1280X1024X32. Detta tyder på att jag är starkt CPU-limited (mitt grafikkort klarar mer än vad min processor kan ge det). OBS: om ni absolut måste köra i 16bit, så se till att du i windows OCKSÅ har 16bit.

Det var typ allt. Sen ska ni alltid uppdatera drivrutiner till:

Moderkort

Ljudkort

Grafikkort.

Senast uppdaterat 13-juni-05

Redigerad av Pain To ThE MaX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pain To ThE MaX:

" "WIDESCREEN": Har du ingen widescreen skärm så ska denna inställning vara AV. Vet du inte om du har en så kan jag med 99% säkerhet säga att du inte har. Alltså: sätt denna på OFF. "

Ett bättre sätt än att du konstaterar med 99 % säkerhet att läsarna inte har widescreenskärmar är ju att kolla skalan. Men jag tror de flesta vet skillnaden mellan en 4:3- och en 16:9-skärm.

Arman:

" Jag har en fråga... jag försöker välja maximalt på "upplösningen"... men vet någon varför det ser ut så här efter det? Har normalt 1024 x 758 i Windows... "

1024x768. Men jag vet inte svaret på din fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Jag undrar hur man ser hur mycket FPS man kör på? gissar ni bara?

Nej då. Ladda ned programmet "Fraps".

Ladda ned det härifrån: www.fraps.com

Vet inte om det funkar till San Andreas, men till GTA3 funkar det perfekt.

Ett program som kallas 3DAnalyze, som tar arbete från grafikkortet och lägger det på processorn.

http://www.gtasajten.com/gta3/d_patchar.php

Hultenius har själv lagt upp en länk dit. =)

Detta hjälper den med en snabb CPU och sämre grafikkort. Har du t.ex. en 2.4 (eller mer) ghz dator med ett FX5200 grafikkort så kan detta hjälpa dig. Det bör fungera fint.

EDIT: Den äldre 3danalyzer fungerar (dock tappade jag en massa grafik och prestanda). När jag testade med den aktuella versionen av programmet så fick jag en massa flickrande (även utan att kryssa i något).

Redigerad av Pain To ThE MaX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga... jag försöker välja maximalt på "upplösningen"... men vet någon varför det ser ut så här efter det? Har normalt 1024 x 758 i Windows...

Verkar som du har en crt monitor. Ställ in geometrin på den, så blir de nog bra...

fenomenet på bilden avhjälps med att ställa in "pincushion" i de flesta menyer... eller kudd-distortion på svenska. kan heta lite olika, men brukar ha en symbol som liknar din bild...

btw, kolla max upplösningen på skärmen också...

Redigerad av DaStalKer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdaterat guiden nu. Hade rekommenderat fel inställning på MIPMAPPING. För bästa prestanda ska den vara PÅ (ON). Den sänker upplösningen på texturer långt ifrån spelaren.

Kvaliten förblir orörd om man har detta på OFF, och därför kommer texturerna ha samma höga upplösning hela tiden och det tar då mer minne på grafikkortet.

Alltså:

För bästa prestanda (mest fps): MIPMAPPING ON

För bästa kvalite (en aning lägre fps): MIPMAPPING OFF.

(notera: Mipmapping OFF + Antialiesing och anastropic filtrering = stoooor förlust i fps.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Min dator

Amd Athlon 64 3000+

512 ddr ram

Geforce 6600 GT

300gb hårddick

Det ska fungera fint. Men, jag tycker.. även om du har en väldigt bra dator och spelet flyter, att du kan sänka "anti aliesing" til nivå "2". Nivå 1= 2X anti aliesing. Nivå 2 = 4X anti aliesing. 4X anti aliesing är tillräckligt. Men du gör som du vill, du har den hårdvara som klarar av det mästa idag :P

Jag är 150% säker på att du har 30fps. Varför? Jo, du har "frame limiter" på. Som det står ovan - frame limiter kapar fps:en vid 30 :P

@Icefl0wer: Ja såg det i readme-filen, men tack ändå :lol: Rekommenderar fortfarande inställningen AV för de som vill ha mera fps. Varför? Färre ljud måste lagras i RAMen/EQ kan försämra prestandan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...