Jump to content

Recept/efterrätter


gurfi
 Share

Recommended Posts

Tyckte att det skulle vara kul att starta en recept/efterrätter-tråd där man kan skriva om goda recept/efterrätter :P .

:unsure: provade att söka men den börja muppa sig och skit ^_^

börjar då:

*kokosbollar*

ingredienser

  • 100 g smör eller margarin
  • 1 dl socker
  • 3 dl havregryn
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk vanilin/vanilj socker
  • 1-2 ml kokat kalt kaffe
  • (kokos)

när du har lagt i allting så tar du dina händer och mosar allting i en ända röra, (dubbel kolla så det inte finns smörklumpar, inte så gott att äta anars). när det är klart så tar du en klump och rullar det till en boll, lägger den i en skål med kokos(inget tvång, jag gör nästan alldrig det) och sen på en tallrik. när du har tagit all deg och rullat ihop dom till små/stora bollar så ställer du in tallriken i ett kylskåp och väntar ca. 25 min. till 45 min. beroende på hur stora bollarna är.

klart!

snälla, skriv inte så jätte mycket annat som te.x "mums det ska jag göra" eller "wow, så där gör min farmor också". det är inte förbjudet att skriva annat än recept m.m men om det blir för mycket sådant så får vi tänka om.

skriv era recept och/eller efterrätter!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 52
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hehe, jag och en kompis skulle baka negerbollar häromdan, men vi hade inget cocos så vi testade med en del andra saker att ha på... förutom att negerbollarna blev jävligt torra så smakade det skit också...

Pärlsocker (duger väl.. men inge gott till torra bollar) Cornflakes, oboypulver och vaniljsocker smakade inget vidare

post-22-1110381281_thumb.jpg

Redigerad av KalleR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Finns det ingen som har något tips på mat typ som man kan äta när man kommer hem från skolan.. som går snabbt=?

Billys eller Felix pizzor som man kan värma i mikron på 2 min.

edit: dom ser jätte goda ut KalleR <_< .

Redigerad av gurfi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag och en kompis skulle baka negerbollar häromdan, men vi hade inget cocos så vi testade med en del andra saker att ha på... förutom att negerbollarna blev jävligt torra så smakade det skit också...

Pärlsocker (duger väl.. men inge gott till torra bollar) Cornflakes, oboypulver och vaniljsocker smakade inget vidare

Fy, det där såg inge vidare ut.

Halo:

Billys <_<

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

när det är klart så tar du en klump och rullar det till en boll, lägger den i en skål med kokos(inget tvång, jag gör nästan alldrig det) och sen på en tallrik.

Osmidigt sätt att rulla bollarna på, men blir ju kladdig i onödan och det tar lång tid..

Häll upp lite cocos i ett glas, lägg i en klump negerbollsröra... håll handflatan över öppningen på glaset och skaka runt ett tag, så har du en perfekt rullad boll med cocos jämnt fördelat över hela bollen <_<

Redigerad av KalleR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Osmidigt sätt att rulla bollarna på, men blir ju kladdig i onödan och det tar lång tid..

Häll upp lite cocos i ett glas, lägg i en klump negerbollsröra... håll handflatan över öppningen på glaset och skaka runt ett tag, så har du en perfekt rullad boll med cocos jämnt fördelat över hela bollen <_<

Tror att jag har fattat rätt av ditt inlägg.

när det har blivit en boll lägger man bollen i skålen/glaset och rullar runt försiktigt(det blir inte kladigt), då blir det också jämt fördelat :huh: .

Redigerad av gurfi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att jag har fattat rätt av ditt inlägg.

när det har blivit en boll lägger man bollen i skålen/glaset och rullar runt försiktigt(det blir inte kladigt), då blir det också jämt fördelat <_< .

Om man gör på ditt sätt blir man ju kladdig när man rullar bollarna, gör man på mitt sätt slipper man rulla bollarna med händerna = mindre kladd

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man gör på ditt sätt blir man ju kladdig när man rullar bollarna, gör man på mitt sätt slipper man rulla bollarna med händerna = mindre kladd

Man är ju redan kladdig av att 1) knåda i geggan 2) rulla dom till bollar. då spelar det väll ingen roll?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man är ju redan kladdig av att 1) knåda i geggan 2) rulla dom till bollar. då spelar det väll ingen roll?

1. knådar degen gör man inte för hand... det tar man en gaffel till, eller kör i mixern

2. FFS!!! poängen med mitt sätt är att man inet behöver rulla några bollar!!!! dom rullas i glaset

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. knådar degen gör man inte för hand... det tar man en gaffel till, eller kör i mixern

2. FFS!!! poängen med mitt sätt är att man inet behöver rulla några bollar!!!! dom rullas i glaset

Ja, men när man gör som ditt recept. Då ser vi ju hur de blir. *syftar på din bild*

Och jag vill gärna inte ha negerbollar som ser ut som kattskit. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men när man gör som ditt recept. Då ser vi ju hur de blir. *syftar på din bild*

Och jag vill gärna inte ha negerbollar som ser ut som kattskit. <_<

Jag har inte tippsat om nåt recept, utan bara hur man kan rulla bollarna istället för att göra det med händerna

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. knådar degen gör man inte för hand... det tar man en gaffel till, eller kör i mixern

2. FFS!!! poängen med mitt sätt är att man inet behöver rulla några bollar!!!! dom rullas i glaset

1. jag knådar degen. varför? för att vi inte har någon mixer.

2. kanske va lite trög, men poengen med det inlägget värkade mera som om det skulle vara mer jämt fördelat kokos runt hela bollen än att bli kladdig. så uppfattade jag det i alla fall. aja skit samma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aja skit i negerbollarna nu! här kommer ett jävligt gött godis recept ;)

kola godis. en halv dl margarin

en hlav dl sirap

en dl socker

tre msk vetemjöl

1msk kakao

koka i 3 min,häll sedan ut det på bak påts papper ch låt det stelna. on apetit :">

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...